Velduft, gudsnærvær og sexappeal i Det Gamle Testamente

The Beloved
Dante Gabriel Rossetti ‘The Beloved’

En liflig duft for Jahve. Velduft, gudsnærvær og sexappeal i GT

Foredrag v/ professor Anne Katrine de Hemmer Gudme.

Der er særligt to sfærer i Det Gamle Testamente, hvor luksuriøse dufte og eksotiske aromaer beskrives i detaljer. Den ene er Jahvekulten, hvor den hellige salvningsolie og røgelsesofre spreder velduft, den anden er tekster, der fokuserer på erotik og forførelse, såsom Esthers Bog og Højsangen. Traditionelt behandles de to sfærer, den kultiske og den erotiske, som to adskilte områder, der ikke har noget med hinanden at gøre, eller som ligefrem er hinandens modsætninger, men vi kan lære meget om Jahve i Det Gamle Testamente ved at inddrage de ikke kultiske ’dufttekster’ i en analyse af Jahves velduftende helligdom. Jahves velduftende kult hænger sammen med Jahves rolle som den øverste konge og som attråværdig alfahan, og det er en del af budskabet i Det Gamle Testamentes olfaktoriske kultiske teologi.

Hvis du ikke er medlem af Religionshistorisk Forening koster deltagelse kr. 25, som betales ved indgangen.
Medlemmer deltager som altid gratis.
OBS: KUN KONTANT!

OBS OBS: NY LOKALITET!!
Da det er blevet umuligt at få lokaler i Kulturhuset indre By, afprøver vi hermed et nyt tilholdssted.
Det ligger centralt i Valby på Toftegårds Plads, 5 minutters gang fra Valby Station og bus nr. 1A, 4A, 8A, 132 & 133 lige til døren.
Find vej her: https://kulturv.kk.dk/artikel/find-vej-til-valby-kulturhus
Vi håber, at I vil tage godt imod det.

I stueetagen findes en meget velassorteret café, hvor det også er muligt at spise aftensmad. Men: Kom i god tid, hvis du vil proviantere forud for foredraget – den lukker kl. 20.

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.