Konspirationsteorier & Terrorisme

Foredrag v/ Steen Svanholm & Claus Larsen

Konspirationsteorier præger vores hverdag og sætter ofte dagsordenen ved spisebordet, på arbejdspladsen eller på den politiske scene. Faktisk opstår der nærmest automatisk konspirationsteorier, hver gang der sker en større begivenhed, fx krige, terror og katastrofer.
Vi så det ved prinsesse Dianas død i 1999, ved terrorangrebet den 11. september 2001, ved terrorangrebet mod Charlie Hebdo i Paris og det seneste angreb i København i 2015 har også medfødt teorier om, at en skummel verdensregering står bag det hele for at kontrollere os alle.

Fordragsholderne Steen Svanholm og Claus Larsen, som står bag 911facts.dk, har gennem de seneste otte år beskæftiget sig indgående med fænomenerne. De har i debatter, foredrag og radio/tv været i nærkontakt med en række danskere, der tror på og fremsætter konspirationsteorier, og har dermed fået et unikt indblik i en meget anderledes verden.I dette foredrag fortæller de om de mest populære konspirationsteorier og forklarer, hvorfor teorierne er så populære, hvorfor nogle bliver konspirationsteoretikere, og hvordan man håndterer konspirationsteoretikere på en saglig og oplysende måde uden at skabe unødige konflikter.

De to herrer vil gavmildt dele ud af deres viden og feltarbejde og sætte det i sammenhæng med de psykologiske, videnskabelige undersøgelser, der er lavet på området. I foredraget trækkes også en linje fra konspirationsteorier til terror. Der synes nemlig at være nogle uhyggelige sammenhænge mellem terrorisme og den tænkning, der fører til konspirationsteorier.

Foredraget var ca. 1 time, hvor der vil være god tid til spørgsmål og debat efter foredraget

OBS! Bemærk ændring i lokation, vores sædvanlige lokaler er optaget. Foredraget afholdes derfor her, meget tæt på Hovedbanegården:
DIT:KBH Forsamlingshuset
Onkel Dannys Plads 5
1711 København V

Der er ingen café, men foreningen sørger for en kop kaffe/te og en småkage til pausen.

Medlemmer af Religionshistorisk Forening deltager som sædvanlig gratis.
Er du ikke medlem koster deltagelse kr. 25, som betales ved indgangen (HUSK kontanter 🙂 )

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer