Reformationen i litterært perspektiv

marts 1 @ 20:00 - 22:00

reformationen

Pil Dahlerup udgav i 2016 mammutværket “Litterær Reformation”, hvori hun leverer en omfattende litterær analyse af Luthers forfatterskab, der bør få status som companion til enhver religionshistorisk analyse af Luthers religiøse ambitioner og protestantismes autoritative tekster. Hver en linje har religionshistorisk relevans.
Bogen vil kunne købes med rabat ved foredraget til en pris af kr. 300 (normalpris 500). HUSK KONTANTER.

Dahlerup skriver om foredraget:
“Jeg vil fokusere på følgende punkter: Det særlige ved litterære tekster, det særlige ved litterær tekstlæsning, det særlige ved litterær vurdering, den særlige litterære periodeprofil, litterære dimensioner i Luthers tekster, litterær vurdering af Luthers tekster, centrale punkter i Luthers reformation set i litterært perspektiv, Luthers indflydelse på reformationstidens danske litteratur.”

Pil Dahlerup er mag. art. dr. phil. Ansat ved Nordisk Filologi Københavns Universitet 1969-2009. Hun har bl.a. skrevet “Det moderne gennembruds kvinder” (1983, disputats), “Dekonstruktion – halvfemsernes litteraturteori” (1991), “Dansk litteratur. Middelalder I-II” (1998), “Sanselig senmiddelalder” (2010) og “Litterær reformation” (2016).

ALLE ER VELKOMMEN
Hvis du ikke er medlem af Religionshistorisk Forening koster det kr. 25 at deltage (Husk kontanter). Medlemmer deltager som altid gratis.

Kaffe, te, kage og andre gode sager kan købes i kulturhusets café.

marts 1
Begivenhed Tags: