Moderne islamisk idehistorie

marts 30 @ 20:00 - 22:00

Moderne islam

Foredrag v./ cand.mag. & ph.d. Philippe Provencal

“Islam fra 1800-tallet til i dag er meget andet end bomber og fanatisme. Faktisk har mange af islams moderne teologer haft et forbløffende positivt forhold til de vestlige fremskridtstanker. Tanker om social udvikling, hvor vesten ses som denne udviklings ypperste udgave, og hvor videnskab og rationalitet ses som årsagen, inkorporeres sammen tanken om, at samfundet skal sørge for almenvellet i en teologi der siger, at islam som religion bør have moderne rationalitet, videnskabs- og samfundssyn som en væsentlig del af sit grundlag. Denne teologi udvikles i løbet af 1800-tallet for at slutte i 1900-tallet med en tese om, at religionen er et personligt anliggende, som ikke vedkommer samfundet. Disse liberale tanker blev for radikale for nogen, så vi fik modernismens modsætning, fundamentalismen, som imidlertid selv indeholder mange nye tanker, som ikke fandtes i klassiken. Foredraget vil belyse denne religionshistoriske udvikling”

Philippe Provencal udgav i 2016 bogen “Moderne islam. En lille idehistorie”
Bogen vil kunne købes til nedsat pris – kr. 175 – ved foredraget. (Normalpris kr. 225.)
HUSK KONTANTER!

Hvis du ikke er medlem af Religionshistorisk Forening koster deltagelse kr. 25 som betales ved indgangen.
HUSK KONTANTER! 🙂
Medlemmer deltager som altid gratis.

Kaffe, te, kage og andre lækre sager kan købes i kulturhusets cafe.

marts 30
Begivenhed Tags: