Glasvejen – ideer og vandringer mellem Norden og Middelhavet i ældre bronzealder. Foredrag v/ Museumsinspektør Jeanette Varber

september 14 @ 20:00 - 22:00

Begivenhed Navigation

Blå glasperler i danske bronzealdergrave er udgangspunktet for en rejse ned gennem bronzealderens verden – helt ned til Mesopotamien og Egypten. Glas har den egenskab, at analyser af glassets kemiske sammensætning kan afsløre, hvor glasmassen er blevet produceret. Samtidig er der ikke en glasblanding, som er kemisk fuldstændig ens. Dermed kan bronzealderens glas være med til at afsløre, ad hvilke ruter glasperlerne rejste fra syd mod nord, og omvendt ad hvilken vej det rav, som gik i bytte for glas, guld og bronze rejste. Glas med samme kemiske profil, fundet flere steder i Europa, kan med andre ord kortlægge det vi kan kalde glasvejen – en ældre og (må vi formode) en noget mindre velorganiseret udgave af Silkevejen.

Glasset giver dermed en overraskende indsigt i ældre bronzealders (her fra ca. 1500 til 1200 f.v.t.) netværk af handelsruter, og det sætter indirekte Norden i forbindelse med det mægtige Ny Rige i Egypten, mykenerne i nutidens Grækenland og de Mesopotamiske kongeriger. Langs med det netværk spredte sig også mennesker, som bar nye indtryk af verden med sig og ikke mindst nye ideer om, hvordan verden hang sammen. Måske bragte glasset indirekte en viden om andre religioner med sig, som påvirkede bronzealderens verdensbillede?

Medlemmer deltager som altid gratis.
Hvis du ikke er medlem af Religionshistorisk Forening koster deltagelse kr. 25, som betales ved indgangen. (HUSK KONTANTER! 🙂 )

OBS!!! Vores sædvanlige tilholdssted i Kulturhuset er optaget, så arrangementet afholdes på Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek, Gothersgade 140, 1. sal